Salta al contingut principal

Benvinguts al viatge cap a Ítaca

Així com Konstantin Kavafis, al seu meravellós Viatge a Ítaca, va reprendre la figura d'Odisseu - l'immortal heroi homèric del qual tants de nosaltres hem escoltat les històries i proeses, transmeses de generació en generació - per donar compte d'un viatge iniciàtic que no necessàriament es desplaça per una terra física, sinó que és una veritable transformació subjectiva, a tu, estimat lector o estimada lectora, et fem entrega del testimoni dels viatges únics i singulars de l'alumnat de 1r de batxillerat A de l'IES Cap de Llevant, del qual tenc la gran fortuna de ser el seu professor de Filosofia en aquest curs 2022-2023.

La filosofia, com tot viatge veritablement transformador, suposa obrir una porta per a la qual cadascú en té la clau, si bé ha de descobrir que sempre l'ha tinguda, tot i que no l'havia sabuda emprar prèviament. Aquesta clau no és altra que l'interrogant que il·lumina tots i cadascun dels enigmes que ens persegueixen a nosaltres, éssers humans per als quals l'existència no és possible sense anar a la recerca del sentit, a la recerca d'aquella pregunta que, com el camí que ens durà cap a una llar de la qual ignoram l'aspecte i la forma, ens transformi de manera radical. Aquesta, de fet, és la màgia de la filosofia quan se la convoca com a encarnació del saber en l'adolescència. 

Poder fer experiència d'aquest acompanyament - tenint present que el verb educare significa "dur de la mà" - és el major dels tresors per a un docent com el que escriu aquestes paraules.

Esperam, doncs, que en gaudeixis i que puguis ser testimoni dels seus canvis. Benvingut o benvinguda al nostre particular viatge a Ítaca.

Andrés Armengol

Professor de Filosofia a l'IES Cap de Llevant (Maó, Menorca)





Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per què fem art? - Situació d'aprenentatge 4 (febrer - març 2023)

 Durant el mes de febrer i abans de marxar de vacances, l'alumnat de 1r de batxillerat A, partint d'agrupament escollits per elles i ells mateixos, s'han llançat a la creació artística amb l'objectiu de pensar l'art en termes estètics. Aquí en teniu el resultat, els elements físics del qual estaran exposats a la biblioteca del nostre centre durant 2 setmanes en tornar de les vacances:

Quin és el meu objectiu a la vida? Marcel Martínez Planas

  Quin és el meu objectiu a la vida? En aquest text d’argumentació filosófica raonaré quin crec que és el meu objectiu a la vida. Explicaré com es pot assolir la felicitat i quines condicions s’han de complir per sentir-se bé amb un mateix. Primerament, m’atreveixo a afirmar que la majoria de persones del món tenen com a objectiu en la vida sentir-se bé amb si mateixos. És el que dóna sentit a la vida, ja que tots els humans intenten estar en un estat constant de benestar i felicitat. De fet, es podria dir que la vida en si mateixa és la recerca de la felicitat. Crec en el que acabo de d’afirmar perquè les persones més infelices son aquelles que es suïciden. Per tant, les persones que volen continuar vivint són aquelles que no s’han rendit en la recerca de la felicitat. És a dir, aquelles persones que viuen són les que s’arrisquen a tenir males experiències per poder viure bones experiències (plaers). En resum, podria dir que el principal objectiu de la vida és la recerca de la fel...

25-N: Dia per l'Erradicació de les Violències Masclistes - EL MANIFEST DE L'ALUMNAT

  Fa molts d'anys que la nostra societat, específicament el col·lectiu de les dones, ha lluitat per millorar aquesta societat injusta i masclista. El dia d'avui ja hem fet una petita passa cap endavant amb aquest aspecte, però, malauradament, hem de millorar molt més per arribar a una societat ideal, imaginada per tantes persones. Les violències masclistes són tots aquells actes vers les dones i nenes que puguin tenir com a resultat un dany o patiment físic, sexual o psicològic. Les podem trobar per qualsevol banda del món, ja que encara no estan suficientment visibles i moltes persones encara pensen que són coses "normals". Poden passar al carrer, a l'escola, a la feina, etc., i no necessàriament han de ser agressions físiques, poden ser insults o simplement mirades. Aquests actes són un atac directe cap als valors humans, promouen l'agressió i el no respecte cap als individus. Les persones adolescents, encara que a vegades les persones adultes no ens escolte...