Passa al contingut principal

Benvinguts al viatge cap a Ítaca

Així com Konstantin Kavafis, al seu meravellós Viatge a Ítaca, va reprendre la figura d'Odisseu - l'immortal heroi homèric del qual tants de nosaltres hem escoltat les històries i proeses, transmeses de generació en generació - per donar compte d'un viatge iniciàtic que no necessàriament es desplaça per una terra física, sinó que és una veritable transformació subjectiva, a tu, estimat lector o estimada lectora, et fem entrega del testimoni dels viatges únics i singulars de l'alumnat de 1r de batxillerat A de l'IES Cap de Llevant, del qual tenc la gran fortuna de ser el seu professor de Filosofia en aquest curs 2022-2023.

La filosofia, com tot viatge veritablement transformador, suposa obrir una porta per a la qual cadascú en té la clau, si bé ha de descobrir que sempre l'ha tinguda, tot i que no l'havia sabuda emprar prèviament. Aquesta clau no és altra que l'interrogant que il·lumina tots i cadascun dels enigmes que ens persegueixen a nosaltres, éssers humans per als quals l'existència no és possible sense anar a la recerca del sentit, a la recerca d'aquella pregunta que, com el camí que ens durà cap a una llar de la qual ignoram l'aspecte i la forma, ens transformi de manera radical. Aquesta, de fet, és la màgia de la filosofia quan se la convoca com a encarnació del saber en l'adolescència. 

Poder fer experiència d'aquest acompanyament - tenint present que el verb educare significa "dur de la mà" - és el major dels tresors per a un docent com el que escriu aquestes paraules.

Esperam, doncs, que en gaudeixis i que puguis ser testimoni dels seus canvis. Benvingut o benvinguda al nostre particular viatge a Ítaca.

Andrés Armengol

Professor de Filosofia a l'IES Cap de Llevant (Maó, Menorca)





Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per què fem art? - Situació d'aprenentatge 4 (febrer - març 2023)

 Durant el mes de febrer i abans de marxar de vacances, l'alumnat de 1r de batxillerat A, partint d'agrupament escollits per elles i ells mateixos, s'han llançat a la creació artística amb l'objectiu de pensar l'art en termes estètics. Aquí en teniu el resultat, els elements físics del qual estaran exposats a la biblioteca del nostre centre durant 2 setmanes en tornar de les vacances:

Què és un ésser humà? - muntatges fotogràfics sobre una perspectiva d'antropologia filosòfica

 Aquests darrers dos mesos, l'alumnat ha estat treballant l'antropologia filosòfica i diferents perspectives en relació a ella, o el que és el mateix, s'ha estat plantejant la pregunta QUÈ ÉS UN ÉSSER HUMÀ? Aquí en teniu els seus fruits. Desitgem que us convidin a la reflexió.

Què és la realitat i com la construïm els éssers humans? - Debat filosòfic

Al llarg de la situació d'aprenentatge 3, l'alumnat de 1r de batxillerat A s'ha endinsant en un interrogant que, de fet, és consubstancial a l'interrogant filosòfic des dels seus orígens: com es construeix el concepte metafísic de realitat?  Revisitant des de perspectives clàssiques i fundadores com el dualisme ontològic fins als reptes que suposa la intel·ligència artificial i la realitat virtual i augmentada, varen estar preparant un debat a quatre veus, obert al públic, que va tenir lloc el passat 10 de febrer a la Sala Polivalent de l'IES Cap de Llevant. Qui ha dit que els adolescents tan sols estan interessats per Tik Tok i Instagram ? La filosofia viu en els seus esperits crítics!