Passa al contingut principal

Benvinguts al viatge cap a Ítaca

Així com Konstantin Kavafis, al seu meravellós Viatge a Ítaca, va reprendre la figura d'Odisseu - l'immortal heroi homèric del qual tants de nosaltres hem escoltat les històries i proeses, transmeses de generació en generació - per donar compte d'un viatge iniciàtic que no necessàriament es desplaça per una terra física, sinó que és una veritable transformació subjectiva, a tu, estimat lector o estimada lectora, et fem entrega del testimoni dels viatges únics i singulars de l'alumnat de 1r de batxillerat A de l'IES Cap de Llevant, del qual tenc la gran fortuna de ser el seu professor de Filosofia en aquest curs 2022-2023.

La filosofia, com tot viatge veritablement transformador, suposa obrir una porta per a la qual cadascú en té la clau, si bé ha de descobrir que sempre l'ha tinguda, tot i que no l'havia sabuda emprar prèviament. Aquesta clau no és altra que l'interrogant que il·lumina tots i cadascun dels enigmes que ens persegueixen a nosaltres, éssers humans per als quals l'existència no és possible sense anar a la recerca del sentit, a la recerca d'aquella pregunta que, com el camí que ens durà cap a una llar de la qual ignoram l'aspecte i la forma, ens transformi de manera radical. Aquesta, de fet, és la màgia de la filosofia quan se la convoca com a encarnació del saber en l'adolescència. 

Poder fer experiència d'aquest acompanyament - tenint present que el verb educare significa "dur de la mà" - és el major dels tresors per a un docent com el que escriu aquestes paraules.

Esperam, doncs, que en gaudeixis i que puguis ser testimoni dels seus canvis. Benvingut o benvinguda al nostre particular viatge a Ítaca.

Andrés Armengol

Professor de Filosofia a l'IES Cap de Llevant (Maó, Menorca)





Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Per què fem art? - Situació d'aprenentatge 4 (febrer - març 2023)

 Durant el mes de febrer i abans de marxar de vacances, l'alumnat de 1r de batxillerat A, partint d'agrupament escollits per elles i ells mateixos, s'han llançat a la creació artística amb l'objectiu de pensar l'art en termes estètics. Aquí en teniu el resultat, els elements físics del qual estaran exposats a la biblioteca del nostre centre durant 2 setmanes en tornar de les vacances:

Quin sentit té viure? - Alba Sabater Castaño

  Alba Sabater Castaño  1r Batx A  Quin sentit té viure? En aquest text desenvoluparé aquesta pregunta per poder donar-li una resposta amb l’ajuda d’uns arguments. Explicaré el concepte principal del sentit de viure fins arribar a una petita conclusió del perquè és important tenir-ho. En primer lloc, el sentit de viure, o també la raó per viure, és aquell motiu pel qual una persona vol aprofitar al màxim la seva vida i vol aixecar-se cada matí per aconseguir una meta, il·lusió u objectiu. Les persones tendeixen a posar-se aquestes idees mentals per donar sentit als seus dies i saber perquè volen seguir amb la seva vida. D’aquesta manera les ajuda a ser més alegres, actives i sense moltes preocupacions als seus dies. Pel contrari, si no fossin capaces de tenir aquesta idea, aixecar-se pel matí seria una experiència buida, no tindrien cap raó per seguir vivint, tot seria molt repetitiu per a elles i, en no saber què fer, perdríem l'interès per seguir vivint.  El fet de...

Què és un ésser humà? - muntatges fotogràfics sobre una perspectiva d'antropologia filosòfica

 Aquests darrers dos mesos, l'alumnat ha estat treballant l'antropologia filosòfica i diferents perspectives en relació a ella, o el que és el mateix, s'ha estat plantejant la pregunta QUÈ ÉS UN ÉSSER HUMÀ? Aquí en teniu els seus fruits. Desitgem que us convidin a la reflexió.